Napsali o nás
-
Jiří
Vlastník:
Trampi, hadráři, Kučerovci
-
-
Legendární kapela právě slaví
šedesát let existence
- „Olé, krajkářko krásná, olé já mám tě rád. Nauč
ty mě krajky dělat, naučím tě milovat…“
- Jistě vzpomínáte. Píseň se v originále
jmenovala La mulher rendeira, byla ústřední melodií
filmu O Cangaceiro, ale u nás jsme ji znali především
v podání Vokálně instrumentální skupiny Václava
Kučery. Po
tragické
smrti kapelníka v roce 1983 převzal na jeho přání
taktovku Jan Hromas, který soubor i oficiálně
pojmenoval tak, jak ho znaly milióny posluchačů tady i
v daleké cizině –
Kučerovci.
- Historie skupiny, interpretující
v originále písně Polynésie, Indonésie, či
Latinské Ameriky, začíná vlastně v
třicátých letech, ale za skutečný počátek skupiny
Václava Kučery lze považovat deštivé odpoledne
1.listopadu 1946, kdy se v bytě Marty a Václava
v Praze 7, U Průhonu 21 sešli Vladislav
Procházka, Josef Landa a Josef Hájek
s rozhodnutím opustit kapelu Al Kanui Revue
Ludvíka Pleštila a vykročit jako Philipines Hawaians
jinou cestou za slávou. Byl u toho i chudý student
z Indonesie, kterému věnovali za sešit
s exotickými písněmi obnošený kabát. Získali tak
mimo jiné svůj velký hit – Rege, rege. Původně byli
vlastně zařazeni jako cirkusová a varietní atrakce a
asi nikdo netušil, že právě před šedesáti lety vzniká
největší legenda v dějinách české populární
hudby. Brzy nahrávají čtyři skladby na desky Supraphon
a v roce 1948 je zve Zdeněk Petr a Vladimír
Dvořák do rozhlasového pořadu Hudba pro radost. Na
doporučení politických cenzorů se ovšem museli
přejmenovat na Vokálně instrumentální skupinu Václava
Kučery. Dnes nepochopitelně opomíjený soubor dosáhl
v době své největší slávy takových úspěchů, které
sotva kdo u nás kdy překoná. Především se sešly dvě
zcela mimořádné osobnosti, Marta a Václav Kučerovi,
kteří
obrovským
nadšením pro romantickou hudbu, ovšem i uměleckými
schopnostmi, dokázali obléknout exotické písně do
evropského kabátu. K nezbytné dávce romantiky a
sentimentu přidali i český muzikantský humor. Zvláště
ortodoxní folklór Polynésie, ostatně ovlivněný čínskou
hudbou, je totiž pro Evropana těžko stravitelný. Sotva
by se vám líbil i slavný havajský „zlatý slavík“ Eddie
Kekaula s jeho, pro havajskou pop-music typickou,
fistulí a operetní manýrou. Elvis Presley a mnozí
další přetavili polynéský a latinskoamerický folklór
do líbivé a zcela konzumní formy. Kučerovci šli jinou
cestou. Díky odborným poradcům i citu pro kořeny
kultury vzdálených krajin nikdy do laciného popu
nesklouzli. Podařilo se jim tak, přes moderní, často
až swingové úpravy písní, zachovat jejich původní
instrumentaci, krásu a poslání. V tom jsou snad
světovým unikátem a platí to i v současné době za
vedení kapelníka Honzy Hromase. Zastavme se
v rámci kulatého jubilea alespoň u některých bodů
z jejich pestré historie.
-
Tenkrát na Sázavě
„To
snad nehrají lidé, to je hudba z nebes,“ tvrdil podle
legendy mladý Karel Gott. Bylo to v dobách
největší slávy kapely koncem padesátých let. Na jejím
počátku stál již někdy v roce 1938 bankovní
úředník a tramp z Hvězdonic na Sázavě, Ludvík
Pleštil. Scházeli se tehdy s kytarami, které jim
vyráběl včetně té havajské ing. Tůma, v osadě
Merida, či u splavu v „baru u tety Řezbové“. Holandské
Polynésany viděl Pleštil v Halo kabaretu na
Václavském náměstí a sám se naučil na havajskou kytaru
u cikána Alexe Bujky, který později hrál a zpíval jako
Al Kanaki v renomovaných swingových kapelách
Karla Slavíka či Bobka Bryena. Chceme-li však dojít až
k úplným počátkům, musíme navštívit Vinohradskou
zpěvohru, kde v roce 1923 vystupuje
s havajskou kytarou jistý „princ Kanui“. O tři
roky později se v Praze objevuje krajan a vojín
americké armády Johny Mostek, který na tento nástroj
naučí naše trampy. Tím nejšikovnějším byl právě Alex
Bujka. Ludvík Pleštil zakládá skupinu Al Kanui
Revue, se kterou účinkuje za protektorátu
v Lucerně v nedělních odpoledních Františka
Spurného.
Vedle předních muzikantů a populárních komiků zde
hrály i malé skupiny mladých nadšenců – Kubánská či
Malostranská pětka, skupina Embassy a Hadráři
z Holešovic. V posledně jmenované swingoval
na housle a foukací harmoniku štíhlý mladík Václav
Kučera. Právě jeho a další amatéry angažoval Pleštil
do své kapely, aby mohl pokrýt celovečerní program ve
varieté Drahňovský ve Vodičkově ulici a
v Halo kabaretu. V roce 1944 odjíždí Al
Kanui Revue místo totálního nasazení do Německa hrát
vojákům v lazaretech. Vrací se s holandskými
Havajany, kteří včele s Kilimou u nás krátce
působí jako Kaluas Hawaiians. Po válce je Al Kanui
Revue pozvána do amerických posádek v západních
Čechách, kde se stává vrcholem programu. Pleštil již
tehdy používal fosforeskujících barev, světelných
efektů. Zpěvačky Marta Kučerová a Zuzana Marková
dostávají nabídku na angažmá za oceánem…
-
Oživlé lano
-
Nebo
také hadice. Tak přezdívali muzikanti štíhlému děvčeti
poněkud exotického vzhledu s širokým úsměvem a
nádherným hlasem. Švadlenku Martu Komárkovou objevila
paní Pleštilová v kloboučnictví na Žižkově a byla
okamžitě angažována do Al Kanui Revue. Marta se
později provdala za Václava Kučeru a stala největší
hvězdou a po dlouhou dobu i faktickým šéfem i hnacím
motorem legendárních Kučerovců. Prvního listopadu roku
1946 totiž Marta a Václav Kučerovi, Vladislav
Procházka, Josef Landa a Josef Hájek založili
novou skupinu Philipines Hawaians. „Chtěli jsme tu
muziku dělat jinak,“ řekl mi po letech basista
Vláďa Procházka. Ale je možné, že příčinou odchodu
byl fakt, že Marta Kučerová již brzy očekávala
narození potomka a těžko mohla snášet náročné šňůry
vystoupení po celé republice. Schéma vystoupení
převzali od Pleštila – písně Polynésie a Indonésie
střídají rytmy jižní Ameriky a Mexika. Středem dění na
pódiu je Marta, muzikanti hrají „na ní“. Vizuální
ozdobou vystoupení je široký úsměv Václava a exotické
tanečnice. Gramodesky s exotickou hudbou
získávají od cestovatelů Hanzelky a Zikmunda, kterým
nahrávají znělku jejich rozhalsových pořadů Yerba
buena a vyprovázejí je v autoklubu v Opletalově
ulici na jejich druhou výpravu.
-
Signum slávy
Léta padesátá. Kapela se v noci vrací
ze zájezdu. Hosté hotelu Jalta musí uvolnit stoly –
Kučerovci jdou povečeřet…Pro nepamětníky – ano,
Kučerovci byli slavní. Nepředstavitelně. Jejich desky
jste tehdy našli snad v každé domácnosti.
Nejprodávanější byly La Paloma, následovalo legendární
Cucurucucu. Obrovská množství desek prodali přes Artii
v Japonsku a SSSR, kde přitom nikdy
nevystupovali. Měli desetitisícové návštěvy na
koncertech, v polské Lodži se na ně přišlo
podívat na stadion více než sto tisíc lidí, na
festivalu v Opole smetli hvězdy západního
popového nebe. V Polsku také udělali rekord
– 94 vystoupení za měsíc! Nadšené fanoušky rozháněli
vodními děly…Počátečním impulsem jejich kariéry byl
rok 1952, kdy přijali angažmá v artistické revue
Pan Barnum přijímá v divadle ABC. Právě toto, tři
roky vyprodané představení založilo onu hvězdnou slávu
kapely. Nabídek na vystoupení přicházelo tolik, že
museli divadlo opustit. Příčiny té slávy? Karel Vlach
a mnozí další od „fochu“ je obdivovali, jiní vše
svalovali na politickou situaci.
-
Že Kučerovce strana a vláda
povolovala jako náhradu za jinak zakázanou západní
muziku. Jistě, Kučerovci měli své fandy i mezi
prominenty, tvrdí se, že „šedá eminence“ prezidenta
Novotného, Sládek, mnohé maléry vyžehlil. Jisté však
je, že Kučerovci vytvořili nezaměnitelný sound, na
jevišti tvořili skvělou show. Kapela nikdy nedostala
povolení vystupovat jinde, než v zemích
socializmu, cesty po jižní Americe a Polynézii byly
jen výmysly velkého pábitele Václava. Pouze jednou
natáčeli hodinový televizní pořad v Kolíně nad
Rýnem, který měl velký úspěch dokonce i v USA. Je to
škoda, mohli být možná nejen evropským fenoménem.
Ovšem, jaksi to nešlo. Připomeňme Lucernu, kterou
dokázali tři dny po sobě celou vyprodat. V roce
1957, snad v tom nejhvězdnějším složení,
v kostkovaných košilích a šátcích kolem krku, zde
vystoupili s americkou country. „Byli jste
skvělí, ale psát o tom nemohu,“ řekl jim tehdy
jeden z novinářů. Jak se jmenovali ti provinilci,
jaké bylo jedno z nejslavnějších složení Kučerovců?
Václav a Marta Kučerovi, Bohumil Zeman, Vladislav
Procházka, Tomáš Procházka-Weber, který stál i u zrodu
Mefista, znamenitý kytarista Ferry Fridrich a
houslista Bohumil Zoula.
-
Vášeň i pády
Skupinou Václava Kučery prošlo hodně přes
stovku lidí. Mezi nimi mnoho elegantních sympaťáků a
atraktivních a temperamentních zpěvaček a tanečnic.
Manželství tu vznikala i končila. Historek, plných
vášně a emocí, se nastřádalo požehnaně. Od těch
úsměvných, kdy po manéži honil s nožem zpěváka a
kytaristu Pepíka Landu otec mladé artistky, až po ty,
které ovlivňovaly samou existenci kapely. Tak také
vznikl vztah mezi nejslavnějším zpěvákem Bohumilem
Zemanem a Martou Kučerovou a oba skupinu i Václava
opouštějí. Na místo Marty nejen před mikrofon přichází
ambiciózní Olga Jedličková. Ovšem manželství
s kapelou ani s kapelníkem neklape a dochází
opět k rozchodu. To se již však zároveň z
Liverpoolu ozývají jiné rytmy a melodie. Zájem o
Kučerovce upadá a Václav, pro něhož tato muzika
znamenala vše, přes stále fanatickou víru v její
budoucnost, upadá též. Místo ke kytaře sedá stále
častěji ke kalíšku něčeho ostřejšího.
-
Když odchází
král
Po neshodách a vlastně faktickém rozchodu
s Olgou nastalo Václavovi Kučerovi nejhorší
období v životě. Navíc mu v té době umřela
maminka, na které velice lpěl. Odstěhoval se do
podkrovního bytu na Žižkově. Obklopil se památkami na
šťastnější doby, suvenýry, které za celý život
nasbíral. Měl tam jinak jen kulatý
stůl,
sklápěcí postel, starý magnetofon Grundig. Tady tedy
žil ve svém posledním období. „Připravovali jsme tehdy
nový program a museli jsme absolvovat několik
potupných přehrávek, než nám příslušné orgány povolily
veřejně vystupovat. Právě v této době jsem ho
poznal v úplně jiné roli než v době našeho
seznámení, kdy na mě působil tak říkajíc jako velký
boss. Kdy ho nějaké zkoušky nezajímaly, kdy na mé
námitky odpovídal – běžte si zkoušet k těm vašim
Taxmanům a tady dělejte jen to, co se od vás chce.
V závěru života se změnil, strhli jsme ho svou
snahou více na sobě pracovat, nadějí, že kapela přeci
jenom půjde nahoru. Tím, že jsme ty Kučerovce chtěli a
chtěli jsme je moc. Ve skupině opět vzniklo
kamarádství, Václav u nás i přespával. Má žena
napekla jeho oblíbené řízky s bramborovým salátem
a Vašu měl opět dojem, že našel své lidi, bylo mu
fajn. Možná tady začal vznikat jeho názor, že bych tu
kapelu jednou měl převzít do svých rukou právě já
místo jeho dcery Alice, též skvělé zpěvačky, či
syna
Pavla. Prostě mnohé se tehdy podařilo, kapela začala
opět „šlapat,“ vzpomíná Honza Hromas. 21. června 1983
měl Václav s manažery Hynkem Hořínkem a Josefem
Fabianem sjednat koncerty někde na Slovensku.
Zaklepali na dveře bytu ve Viklefově ulici, ale nikdo
neotvíral. Zavolali policii a byt otevřeli. Vaška
našli ve vaně, kde se doslova utopil v trošce
vody, ve které pral prádlo. Pitvou se zjistilo, že
v předklonu dostal slabší infarkt, který by asi
přežil, ale omráčil se pádem na vodovodní baterii a
ztratil vědomí. „Mohu potvrdit, že na konci svého
života žil Kučera ve skutečné bídě. Vzpomínám, jak
dokázal celou půlhodinu vyprávět o tom, jaká se dá
udělat ohromná polévka z předvařeného hrachu,
zejména když se pod to dá špek a česnek. A že se toho
dá udělat za dvě koruny obrovské množství a žít
z toho několik dnů. To vyprávěl člověk, který byl
po celý život obrovským gurmánem. Umělec, který
vydělával obrovské peníze. Jemu nedělalo potíže dávat
stokorunové spropitné tam, kde my ostatní jsme
nechávali desetníky. V hotelech si nechával
přinášet snídaně do pokoje na stříbrných podnosech,“
dodává ještě Honza Hromas.
-
Dědici rodinného stříbra
Rodinné
stříbro se jmenuje dvoucédéčkový průřez tvorbou
Kučerovců dnešní doby. Ano, kapela vstoupila i do
třetího tisíciletí a dá se říci s plnou vervou i
slávou. Druhým kapelníkem v dějinách Kučerovců se
stal tedy Jan Hromas, kterému Václav Kučera odkázal
vésti skupinu po jeho smrti. „Vašu mě pozval na rybu,
kterou nejím, hledal basistu, kterým jsem nebyl, ale
plácli jsme si,“ vzpomíná po letech Honza Hromas na
osudové setkání svého života. Jaká je potřebná
kvalifikace pro kapelníka Kučerovců? Především víra,
fanatická víra v tuto krásnou muziku, že snad
jednou v tom divném světě kolem nás v lidech
zvítězí to, co v člověku právě tyto písně evokují
– pohodu, harmonii, krásu. A potom schopnost „uživit“
kapelu v současném tvrdém mediálním ringu. Kdo
jsou Kučerovci roku 2006? Kapelník, kytara, havajská
kytara a zpěv Jan Hromas, housle, kytara a zpěv Jan
Pospíšil, kontrabas Petr Kozel, bonga Aleš Hyvnar,
paraguayská indiánská harfa, kytara Milica
Teysslerová, zpěv Milena Soukupová. Až s pietou
poskytují pamětníkům hudbu i melodie jejich mládí
v tom provedení, jak je kdysi slýchávali. Ovšem
na koncertech i čtyřech cédéčkách Na jih od Rio
Grande, Mexico Mexico, Hacienda Mexicana a Legendy pod
sombrery najdete i skladby nové, některé i
v novém duchu, dokonce i česky zpívané. Na kulaté
jubileum legendární kapely si vzpomněla i firma
Supraphon, která nedávno vydala výběr toho nejlepšího
pod lapidárním názvem – Kučerovci.
-
text ©
Jiří
Vlastník, 19.10.2006
foto © archiv
autora
Převzato
z: www.pozitivni-noviny.cz
______________________________________________